Uyku Bozukluğu Tedavisi
08 Temmuz 2024

Uyku Bozukluğu Tedavisi


Uyku bozukluğu tedavisi, kişinin bir aydan fazla süredir uyku düzeninde sorun yaşaması ve bu durumun günlük işlerini aksatacak kadar ciddi hale gelmesi durumunda uygulanması tavsiye edilen bir tedavi yöntemidir. Bu kişiler bir uyku hastalıkları uzmanına başvurarak profesyonel destek almalıdır. Yapılacak fiziki muayene, tıbbi özgeçmiş değerlendirmesi ve kan testleri sayesinde uykusuzluğun nedenleri belirlenebilir. Kişinin uykusu hakkında ailesi ve yatak partneri oldukça değerli bilgiler verebilir. Uykuda horlama, uykudaki huzursuzluk gibi sorunlar bu şekilde belirlenebilir. Eğer uykusuzluk sorunu kişiyi depresif hale getiriyorsa veya gün içinde aşırı uykulu olmasına neden oluyorsa, bu durumlar tespit edilmelidir.

Uyku bozukluğu olan bazı kişilere verilen bilgiler ve eğitim, sorunun düzelmesine katkı sağlayabilir. Çevremizdeki bazı kişiler daha az uyku uyuyabilir ve halk arasında herkesin 8 saat uyuması gerektiği gibi yanlış bir inanış vardır. Ancak, herkesin 8 saat uyuması gerekmemektedir. Kötü uyku alışkanlıklarından kaynaklanan uyku bozukluğu olan kişilere danışmanlık hizmeti verilerek yardımcı olunabilir. Bunun dışındaki uyku bozuklukları ilaçlarla veya uyku bozukluğu merkezlerinde tedavi edilmelidir. Böyle bir merkeze yönlendirilen kişilerin 1-2 haftalık uyku ve uyanıklık çizelgesi tutması gerekebilir.

Uyku Bozukluğu Tedavisi ve Uyku Haplarının Kullanımı

Uyku hapları, uyku bozukluğu olanlar için tedavi edici özellikte değildir. Bu haplar başka hastalıkların belirtilerini maskeleyebilir ve belirtilerin kötüleşmesine neden olabilir. Uyku haplarının avantajları olduğu gibi dezavantajları da bulunmaktadır. Uyku haplarının uyku bozukluğu tedavisinde kullanımı hakkında mutlaka bir uyku uzmanına danışılmalıdır. Bu hapların sağladığı faydalar ise aşağıdaki durumlarda görülebilir:

  • Jet Lag: Çok sayıda zaman dilimini içeren uçuşlar, kişilerde uykusuzluğu ve gündüz aşırı uyku halini tetikleyebilir. Bedenin zaman dilimlerinin değişimine alışması için en az bir hafta geçebilir. Bu durumlarda gece uçuşu sırasında uyuyabilmek için uyku hapları faydalı olabilir ve kişide gündüz uyku hali azaltılabilir.
  • Vardiyalı Çalışma Şekli: Bu şekilde çalışanların daha kolay uyuyabilmesi için uyku hapları faydalı olabilir. Gündüz uyku halini azaltan haplar, vardiya çalışma şekline uyum sağlar.
  • Akut Stres: Stresli durumlarda uyku hapları, uyku bozukluklarına faydalı olabilir.
  • Tahmin Edilebilir Stres: Kişilerin önemli bir konuşma yapması veya bir toplantıya katılması gibi durumlarda uyku sorunu yaşadıkları bilinir. Bu dönemlerde uyku hapları uyku bozukluğu için faydalı olabilir.
  • Kronik Uykusuzluk: Uyku hapları, kronik uykusuzluk çekenler için endişeyi azaltarak uyku sorununu çözebilecek bir etken olabilir. Ancak uyku haplarının büyük çoğunluğu haftada 3 defadan az kullanıldığında etkisini daha iyi gösterir. Bu nedenle sıkça bu hapların içilmemesi gerekir.

Uyku Bozukluğu Tedavisi ve Davranışsal Tedavi Yöntemleri

Uyku bozukluğu tedavisinde başarılı sonuçlar veren dört farklı davranışsal tedavi bulunmaktadır. Bunlar şunlardır:

Uyku Kısıtlaması Terapisi: Uykusuzluk sorunu çekenler, daha uzun uyuyabileceklerini düşünerek yatakta daha uzun süre kalabilirler. Yatakta daha fazla zaman geçirilmesi, uykunun olması gerekenden fazla zamana yayılmasına ve uykunun bölünmesine neden olur. Uyku kısıtlaması terapisi, kişinin yataktaki zamanını kısıtlayarak etkin uyku sağlar.

Uyarıcıların Kontrolü: Bu tedavi yöntemi, yatak odasının uykuyu teşvik edecek şekilde düzenlenmesini sağlar. Yatak odası bazen üzüntülerin yaşandığı, işlerin yapıldığı bir ortam olarak kabul edilir. Bu durum uyku halini engeller ve kişiyi uyanık tutar. Bu eylemlerden kaçınarak alınacak önlemler, kişinin daha kolay uykuya dalmasına yardımcı olabilir. Uyarıcıların kontrolü için yapılması gerekenler şunlardır:
  • Sadece uyuyacağınız zaman yatakta kalmalısınız.
  • Kendinizi uykulu hissetmediğinizde veya 20 dakika içinde uyuyamayacağınızı hissettiğinizde yatak odasından çıkmalısınız. Başka bir ortamda sessiz bir aktivite yapabilirsiniz. Yatak odasına sadece uykulu olduğunuzda geri dönmelisiniz.
  • Hafta sonları ve tatil günlerinde bile belirli bir uyanma saatiniz olmalıdır.
  • Yatak odası sadece uyku, hastalık ve cinsel ilişki için kullanılmalıdır.
  • Gündüz yatak odasında uyumamalısınız. Uyumak zorunda kaldığınızda ise bu kısa süreli olmalıdır. Özellikle gündüz saat üçten sonra uyumamak gerekir.

Rahatlama Terapisi: Bu tedavi, sakinlik hissi oluşturacak aktivitelerden oluşur. Sakin bir ortamda güzel düşüncelere odaklanmak gibi eylemler, kişinin rahatlamasına yardımcı olur. Bu aktiviteler, uyku bozukluğu tedavisinde faydalı etkiler yapar.

Bilişsel Terapi: Uyku konusunda çoğu kişinin yanlış inançları ve davranışları bulunmaktadır. Bazıları günde 8 saatin altında uyumanın kendilerini rahatsız ettiğine inanır. Bu tedavi yönteminde bu tür yanlış düşüncelerin ve fikirlerin düzeltilmesine çalışılır. Böylece uykunun başlatılmasına ve endişenin giderilmesine yardımcı olunur.

Sizden Gelen Sorular / Yorumlar

İlk soruyu siz sormak istermisiniz?

Soru Sor / Yorum Yap

şifre

Çok Okunanlar

Haber Bülteni

Popüler İçerik

Diş İltihabı Tedavisi Diş İltihabı Nasıl Tedavi Edilir?

Diş İltihabı Tedavisi Diş İltihabı Nasıl Tedavi Edilir?

Bebeklerde Bronşit Bitkisel Tedavi

Bebeklerde Bronşit Bitkisel Tedavi

Gebelikte Grip Tedavisi

Gebelikte Grip Tedavisi

Çocuklarda İshal Tedavisi

Çocuklarda İshal Tedavisi

Akut Sinüzit Tedavisi Akut Sinüzit Nasıl Tedavi Edilir?

Akut Sinüzit Tedavisi Akut Sinüzit Nasıl Tedavi Edilir?