Otizm tedavisi, Otizm hastalığına tam olarak neyin sebep olduğu bilinmemektedir. Aileden gelen bir hastalık ihtimali olması üzerinde durulmaktadır, ancak kesinlik belirtileri yoktur. Otizm tedavisi için kullanılan herhangi bir ilaç ya da tedavi yoktur. Ancak eğitim anlamında otistik dönemden çıkarılmaları için çaba sarf edilmektedir. Doktorlar tarafından tavsiye edilen tedavi yöntemi, daha ziyade otizmli çocukların dikkatini yoğunlaştırma, iletişim kurmalarına yardımcı olabilmek için psikolojik destek niteliğindeki tedavi çeşitleridir. Otizmli çocuklar için rehabilatasyon merkezlerinde yapılan işlemler çocukları topluma kazandırmak onların da bizler gibi normal birey olduklarını hissettirmektir.
Otizm tedavisi ve çocuklara kazandırabilecek beceriler
Göz teması kurma becerisi: Otizmli çocuklar en çok göz temasından kaçınırlar. Bu temasın uzun süreli ve canlı tutabilmek için önce çocuğun faaliyetlerine katılarak onunla oyunlar oynamalıyız. Sonra onu oyun arasında istediğimiz konuya yönlendirebiliriz. Çocuk göz temasını bir oyun sanırsa yüz ifadeleri sayesinde konuşmanın gelişimini kolaylaştırır.
Dikkat: Çocuk çevresindeki konuşmaları anlayabilmesi için, dikkatini toplayabilmesi gereklidir. Unutmayalım ki konuşma ancak çocuğun anlama kapasitesi çok artıktan sonra başlayacaktır. Çocuklarla oyunlar oynayarak onun bir şeylere dikkat etme becerisini kazandırabiliriz.
Obje sürekliliği: Çocuk dikkatini yönelttiği bir nesne ile kısa süreli saklama bulma oyunları oynayarak, çocuk o nesnenin sürekli var olduğu fikrini benimser. Bu çocuğun dil gelişimini etkiler. Çünkü çocuk kelime ve sembollerin objeler için kullanıldığını anlar.
Nefes kontrolü ve ağız hareketleri: Balon üfleme oyunları, mum söndürme, mimikleri taklit etme, dondurma yalama, çiçek kolanya koklama gibi oyunlar oynayarak ağız hareketleri öğretilebilir.
Taklit etme yeteneğinin kazandırılması: İletişim için taklit etme gerekli bir beceridir. Çünkü her çocuk iletişime geçebilmek için gördüklerini taklit etmişlerdir. Taklit etmeyi öğretebilmek için öncelikle bizler çocuğu taklit etmeliyiz.
Dinleme egzersizleri: Çocuk dinlemeyi öğrenmeden konuşmayı öğrenemeyeceğimden, dinleme becerisi arttıkça seslere karşı alıcı dilide gelişir.
Anlama becerileri: Çocuğun anlama becerisi kazandırabilmek için çocuğun algısal gelişimini ve motivasyonunu yükseltilmesi gereklidir.
Renk tanıma: Renkli boncuklar, renkli mandallar, renkli balonlar, küçük renkli toplar gibi nesnelerle oynayarak çocuğun renklere dikkati çekilebilir.
Şekil tanıma becerisi: Çocuğa öncelikle daire olmak üzere üçgen, kare, dikdörtgen gibi şekilleri oyun oynayarak tanıtabiliriz.
İsim öğrenme: İlk önce isimlerden başlanılır. Anne, baba, gibi basit kavramlardan başlanılarak abi, kardeş, amca, teyze, gibi çoğaltılabilir. Bunları çocuğun anlaması için fotoğraflardan yararlanılır, Öğretilecek her bir birey için tek bir resim olmalıdır. Yani resmin içerisinde başkaları olmamalıdır.
Evet-hayır kullanabilme: Çocukla iletişime geçerek oyun oynayalım mı ya da yemek yiyelim mi gibi sorular sorarak buna uygun evet hayır cevabını pekiştirmek daha kolay olacaktır. Doğru cevaplar alınırsa ödül verilmelidir. Yanlış cevaplarda ise ödül verilmemelidir.
Otistik çocuklar farklı biçimlerde öğrenmektedirler. Bu öğrenimlerden başarılı olabilmek için çocuğun otistik özelliklerinin iyi bilinmesi gereklidir ve Uzman psikologlardan yardım alınmalıdır.